pátek 20. září 2013

Skládaný chevron

Chevron.
Tohle slovo v češtině zdomácnělo a nevím o českém překladu (možná mě někdo překvapíte - máme český výraz pro tento vzor?). Všeobecně jde o vzor ve tvaru písmene "V" kladeného několikrát vedle sebe a to se pak opakuje v řadách.
V oděvním návrhářství je to stálice, jen tu a tam na čas podlehne barevným trendům, ale v klasických hnědo-béžových a šedo- či černo-bílých kombinacích je prostě nadčasový.
Na blogu Papero Amo je právě chevron součástí aktuální challenge a na blogu Lena Art zas fičí další challenge...uvažovala jsem tedy, jak "zabít dvě mouchy jednou ranou". ;) Nejdříve ale vzor...nejjednodušší by bylo vzít už hotový papír s natištěným vzorem nebo použít razítko. To se mi ale zdálo příliš jednoduché, ráda vymýšlím nová řešení. A jedno mě napadlo: při úklidu jsem objevila větší množství tenkých papírových pásků, z nichž jsem v zimě učila děti skládat "polštářkové" hvězdičky. Protože chevron je osově souměrný a pravidelně se opakující geometrický vzor, pásky jsou to pravé. Pak už bylo jen otázkou času, kdy vychytám nějaká technická úskalí a vyladím materiálové a barevné kombinace - a voila: mám ho! :) Návod je to jednoduchý. Dokonce rozhodně nejsem první, kdo ho vymyslel - když jsem hledala na netu návod na hvězdičky pro odkaz do tohoto článku, zadala jsem "paper strips" a mimo jiné mi počítač nabídl i postup, který jsem pracně "objevila" :D... inu, jak vidíte, originalita je někdy diskutabilní.
Ale pojďme k věci - potřebovat budeme:
- 4 proužky papíru (moje jsou 1 cm široké, necelých 30 cm dlouhé, dva a dva od každé barvy)
- lepidlo (stačí pár kapek na začátku a a na konci práce, já jsem použila lepidlo v tužce)


Nejprve jsem slepila dva bílé proužky konci k sobě tak, aby tvořily pravý úhel.


Pod stejným úhlem jsem přidala dva zelené proužky papíru, ale o šířku prožku jsem je "odskočila".


V tuhle chvíli už lepidlo odložíme a budeme jen skládat. Není to vůbec složité - jde jen o pravidelné střídání skladů pod úhlem 45° při dodržení stále stejného pořadí papírových pásků. Začneme horním bílým směrem dolů...


...pokračujeme s druhým bílým směrem vpravo...


...a ohyby přejedeme knihařskou kostí, aby dobře lícovaly.


Totéž zopakujeme se zelenými pásky - raz...


...dva!



 Už se to začíná trochu rýsovat, že? Tak vidíte, je to jednoduché. Tímhle stylem pracujte až do konce papírových pásků, které zas navzájem k sobě přichytíte kapkou lepidla.


A vzor je hotový. Teď už je jen na vás, jaké barevné kombinace si vyberete a kolik složených pásků zkombinujete dohromady. Já jsem z červeno-zelené kombinace poskládala vánoční přání...



...a z malého zeleno-bílého kousku vznikla visačka se svíčkou...



Nakonec mám pro vás ještě pár užitečných postřehů, abyste nemuseli experimentovat a mohli se vrhnout rovnou do práce:

- nejlépe se mi pracovalo se středně silným papírem - pevné čtvrtky se špatně ohýbají a působí "humpolácky"
- ideální jsou celoprobarvené paíry - během skládání se totiž pásek neotáčí kolem své osy, ale střídá se jeho lícová a rubová strana
- lze použít i jednostranně potištěný papír, ale pak je třeba 
a) počítat s tím, že kromě barevného vzoru přibudou ještě bílé/slepé sklady (tedy budou se střídat dvě barevná a dvě bílá "véčka" za sebou)
b) na rubové strany skládačky ho otáčet, což dělá skládačku neforemnou pro další použití
c) na druhé straně skládačky ho odstřihnout a nastavit, což funguje, ale je to docela pracné
d) dát dva pásky papíru bílou/nepotištěnou stranou k sobě - rozhodně je ale neslepujte, během skládání "pracují" a smiřte se s tím, že skládačka bude "naducanější".

Jednoduché, že? Tak to zkuste také! Pár kousků papíru se jistě doma najde a s vaší malou pomocí to zvládnou i děti! Přijďte se pak pochlubit s výsledky. ;)

3 komentáře:

  1. Jj, vypadá to parádně! Moc se mi líbí ten stromeček!

    OdpovědětVymazat
  2. Zkusila jsem tvvořit s vnučkou (10 let) a dopadlo to skvěle. http://img.fler.cz/g/d1/5/8/58605/1/126720/full_8703782899555bd.jpg

    OdpovědětVymazat